Algemene voorwaarden
Artikel 1: Algemene bepalingen
1. De vereniging genaamd Ter Aarse Voetbal Vereniging kortweg TAVV, hierna te noemen "de vereniging" is bij notariële akte opgericht op 1 juni 1949 en is gevestigd te Ter Aar.
2. Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de statuten van de vereniging, zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd en geheel opnieuw vastgesteld bij notariële akte op 25 oktober 2002.
Artikel 2: Leden
De vereniging bestaat uit: pupillen, junioren, senioren, trainende leden, rustende leden, leden van verdienste en ereleden. In alle categorieën geldt dat dit zowel mannen als vrouwen kunnen zijn. Pupillen zijn die leden vanaf 6 jaar die de leeftijd van 13 jaar nog niet hebben bereikt. Junioren zijn die leden vanaf 13 jaar die de leeftijd van 19 jaar nog niet hebben bereikt. Senioren zijn leden vanaf 19 jaar en ouder. De peildatum voor de leeftijden is in alle gevallen 1 januari van het lopende jaar. Trainende leden zijn leden die wel trainen maar niet deelnemen aan wedstrijden. Rustende leden zijn leden die niet meer trainen of deelnemen aan wedstrijden.
Artikel 3: Leden van verdienste en ereleden
1. Leden van verdienste zijn zij, die wegens bijzondere verdiensten jegens de vereniging door het bestuur als zodanig zijn benoemd.
2. Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur als zodanig door de algemene vergadering met tenminste 4/5 der geldig uitgebrachte stemmen zijn benoemd. Op leden van verdienste en ereleden rusten geen geldelijke verplichtingen, zij hebben echter wel alle rechten van de leden. Met erelid wordt gelijkgesteld degene aan wie de titel "erevoorzitter" is verleend.
3. Degene die zich op het bestuurlijk vlak in buitengewone mate heeft ingezet voor de vereniging kan na het aftreden als voorzitter op voorstel van het bestuur tot erevoorzitter worden benoemd door de algemene vergadering met tenminste 4/5 der geldig uitgebrachte stemmen.
Artikel 4: Donateurs
1. De vereniging kent naast leden donateurs.
2. Donateurs zijn natuurlijke of rechtspersonen die door het bestuur zijn toegelaten en die zich jegens de vereniging verplichten om jaarlijks een door het bestuur vastgestelde bijdrage te storten.
3. Donateurs hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen in of krachtens de statuten en/of reglementen zijn toegekend of opgelegd.
4. De rechten of verplichtingen van donateurs kunnen te allen tijde wederzijds door opzegging worden beëindigd, behoudens dat de jaarlijkse bijdrage voor het lopende boekjaar voor het geheel verschuldigd blijft.
5. Opzegging namens de vereniging geschiedt door of namens het bestuur.
Artikel 5: Lidmaatschap
1. De aanmelding gebeurd door invulling, dagtekening en ondertekening van een door de secretaris te verstrekken aanmeldingsformulier, waarop de volgende gegevens zijn in te vullen: naam, voornaam (voluit), adres, geboortedatum, telefoonnummer, e-mailadres, alsmede de vereniging(en) waarvoor het kandidaat-lid de laatste 5 jaren heeft gespeeld. Voor jeugdleden dient het formulier mede ondertekend te worden door de wettelijke vertegenwoordiger. Het bestuur kan vragen, dat de in het formulier verstrekte gegevens door deugdelijke bewijzen worden gestaafd en vanaf 16 jaar is een identiteitsbewijs verplicht.
2. De kosten voor de aanmelding van leden worden door het bestuur vastgesteld. Deze kosten dienen bij de inlevering van het aanmeldingsformulier te worden voldaan.
3. Het bestuur zorgt er voor dat degenen die als pupillen-, junioren-, of seniorenlid tot de vereniging worden toegelaten, worden aangemeld bij de KNVB.
Artikel 6: Aanneming van leden
1. Het lidmaatschap wordt verkregen door een besluit tot toelating door of namens de secretaris genomen. De secretaris kan niet eigenmachtig iemand het lidmaatschap weigeren, In die gevallen beslist het bestuur over het al dan niet toelaten.
2. Van de toelating wordt mededeling gedaan in het cluborgaan.
Artikel 7: Rechten en plichten van leden
Buiten de verplichtingen, geregeld in artikel 5 van de statuten, hebben alle leden de hierna te noemen rechten en plichten.
1. Bij toetreding als lid hebben zij het recht de statuten en het huishoudelijk reglement in te zien.
2. Zij hebben het recht om deel te nemen aan trainingen en wedstrijden.
3. Zij hebben het recht om deel te nemen aan debatten en stemmingen in de ledenvergaderingen.
4. Zij hebben het recht van vrije toegang tot wedstrijden en bijeenkomsten, voor zover door het bestuur niet anders is bepaald.
5. Zij hebben het recht om voorstellen, klachten en wensen bij het bestuur in te dienen. Het bestuur is gehouden deze zo spoedig mogelijk te behandelen of te onderzoeken c.q. te doen behandelen of te doen onderzoeken en over het resultaat van de behandeling en/of het onderzoek bericht te geven aan het lid dat het voorstel, de klacht of de wens heeft ingediend.
6. Zij hebben de plicht het bestuur in kennis te stellen van de verandering van hun adres.
7. Zij hebben de plicht tot tijdige betaling van de contributie. De wijze waarop dit dient te gebeuren wordt door het bestuur vastgesteld.
8. zij hebben de plicht, indien gevraagd, en bij toerbeurt “vrijwillige” taken uit te voeren. Bedoeld wordt hiermee het fluiten van wedstrijden, het schoonmaken van kantine en kleedkamers of het draaien van kantinediensten.
9. Zij hebben de plicht tot naleving van de reglementen van de vereniging, alsmede van de door het bestuur of door het bestuur aangewezen commissies gegeven richtlijnen.
10. Indien bovenstaande plichten niet worden nagekomen kan het bestuur een sanctie opleggen in de vorm van een taakstraf, schorsing of boete. De sanctie dient in verhouding te staan tot de niet nagekomen verplichting.
Artikel 8: Straffen
1. In het algemeen zal strafbaar zijn zodanig handelen of nalaten, dat in strijd is met de wet, dan wel de statuten, reglementen en/of besluiten van de vereniging, of waardoor de belangen van de vereniging worden geschaad.
2. Straffen opgelegd door de tuchtcommissie van de K.N.V.B., waaronder begrepen die ten gevolge van een gele of rode kaart, dienen door de leden zelf te worden betaald.
3. Het bestuur is bevoegd om, met inachtneming van het beginsel van hoor en wederhoor, naast een straf welke aan een speler, grensrechter, begeleider, verzorger of ander lid wordt gegeven en door de tuchtcommissie van de KNVB. wordt afgedaan, een bijkomende straf vanuit de vereniging op te leggen.
Artikel 9: Normen en waarden
Het bestuur stelt samen met de leden de normen en waarden binnen de vereniging vast en draagt zorg voor de handhaving daarvan. De gedragregels van TAVV worden in een apart document vastgelegd.
Artikel 10: Clubkleuren
Het sporttenue van de vereniging bestaat uit:
Shirt: Blauw / wit vertikaal gestreept, broek: Wit, kousen: Blauw met witte rand.
Artikel 11: Bestuur
1. Het (algemeen) bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris, de penningmeester en tenminste 2 leden, die allen meerderjarig moeten zijn.
2. Onder het bestuur valt, onverminderd het bepaalde in de statuten, elders in het huishoudelijk reglement of in andere reglementen:
a. de algemene leiding van zaken;
b. de uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;
c. het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen;
d. benoeming, ontslag en schorsing van commissie of personen actief bij de vereniging.
3. Het bestuur vergadert tenminste éénmaal per 4 weken volgens een vooraf vastgesteld rooster, met uitzondering van de maanden juni en juli. Daarenboven vergadert het bestuur zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 3 leden van het bestuur dit wensen.
4. Een oproep voor een vergadering dient minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal één week dient te worden belegd.
5. Een bestuursvergadering is tot besluiten bevoegd als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is. Over personen wordt schriftelijk gestemd, terwijl over zaken mondeling gestemd kan worden. Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen.
6. Indien de stemmen staken, telt de stem van de voorzitter dubbel.
Artikel 12: Dagelijks bestuur
1. De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen aangaande personeelszaken of die welke niet tot een gewone bestuursvergadering kunnen worden uitgesteld. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de eerstvolgende bestuursvergadering mede.
2. Taken van de voorzitter:
- geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele verenigingsleven;
- heeft personeelszaken van de betaalde trainers in zijn takenpakket;
- is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij deze taak aan een ander bestuurslid heeft overgedragen.
3. Taken van de secretaris:
- voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken te bewaren.
- heeft het beheer over het archief en is aansprakelijk voor goederen die hem zijn toevertrouwd;
- zorgt voor het bijeenroepen van bestuurs- en bijzondere- of algemene ledenvergaderingen;
- zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvullingen in de statuten en reglementen;
- houdt een voor leden toegankelijke lijst bij of laat deze bijhouden, waarin de namen en adressen van alle leden, leden van verdienste en ereleden zijn opgenomen.
4. Taken van de penningmeester:
- beheert de gelden van de vereniging;
- zorgt voor het innen van de aan de vereniging toekomende gelden en draagt zorg voor alle door het bestuur en de algemene vergadering goedgekeurde uitgaven;
- houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven;
- verzorgt afdrachten aan belastingdienst inzake loonbelasting en BTW gelden
- voert de briefwisseling, voor zover deze betrekking heeft op de uitvoering van de in de voorgaande leden van dit artikel vermelde taken, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften te houden en deze, evenals de op de uitvoering van eerder genoemde taken betrekking hebbende ingekomen stukken te bewaren;
- brengt in de algemene vergadering verslag uit van de financiële toestand en legt daarbij over de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelopen verenigingsjaar en een begroting voor het komende verenigingsjaar.
Artikel 13: Bestuursverkiezing
1. Ieder bestuurslid treedt uiterlijk 3 jaar na zijn verkiezing af. Dit zal geschieden volgens een vastgesteld rooster. Bestuursleden zijn herkiesbaar.
2. De namen van de aftredende bestuursleden, alsmede van de door het bestuur gestelde kandidaten dienen gepubliceerd te worden in de agenda van de algemene ledenvergadering waarin de bestuursverkiezing aan de orde is. In deze agenda dient tevens de mogelijkheid tot kandidaatstelling door stemgerechtigde leden van de vereniging geopend te worden, met vermelding van de daaraan verbonden procedure.
3. Een kandidaatstelling door stemgerechtigde leden dient schriftelijk bij de secretaris aangemeld te worden, te ondertekenen door tenminste zeven stemgerechtigde leden en dient vergezeld te gaan van een ondertekende bereidheidverklaring van de voorgedragen kandidaat.
Artikel 14: Kascontrolecommissie
1. Conform artikel 12, 3e lid van de statuten worden door de algemene ledenvergadering de leden van de kascommissie benoemd.
2. De kascommissie bestaat uit twee leden en een reservelid.
3. De kascommissie houdt toezicht op het beheer van de penningmeester, Zij is gehouden om voorafgaand aan de algemene ledenvergadering de kas de saldi, de boeken en bescheiden van de penningmeester na te zien. Van de uitkomst van dit onderzoek wordt verslag uitgebracht aan de algemene ledenvergadering.
4. Indien de kascommissie termen aanwezig acht om de penningmeester te dechargeren zal zij een betreffend voorstel doen aan de algemene vergadering. De kascommissie is bevoegd aan het bestuur voorstellen betreffende het financiële beheer te doen.
Artikel 15: Overige commissies
1. Voor verschillende uitvoerende taken kan het bestuur commissies instellen. De benoeming en ontslag van de leden ervan en de werkwijze van de commissie wordt vastgesteld door het bestuur.
2. Er zijn in principe de volgende commissies:
1. barcommissie
2. toernooicommissie
3. activiteitencommissie
4. Jeugdcommissie
5. technische commissie
6. redactie commissie
7. scheidsrechterscommissie
8. incidentele commissies voor bijv. feest, bouw, jubileum of kampioenschap
3. Bij het besluit tot instelling van een commissie worden de samenstelling, taak, bevoegdheid en werkwijze van de commissie vastgelegd.
4. Elke commissie rapporteert tenminste één keer per kalenderjaar over de voortgang van zijn werkzaamheden aan het bestuur, tenzij anders is bepaald.
5. Een commissie vergadert zo dikwijls als de coördinator, voorzitter of tenminste twee leden van de commissie dit wenselijk achten.
Artikel 16: Contributie
1. De leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van een contributie, die door de algemene vergadering jaarlijks zal worden vastgesteld. Zij kunnen daarvoor in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende bijdrage betalen.
2. Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
3. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft niettemin de contributie voor het gehele jaar verschuldigd.
Artikel 17: Gebouwen van de vereniging
1. De vereniging draagt generlei verantwoordelijkheid voor de eigendommen van welke aard ook, van leden en derden in de gebouwen aanwezig.
2. Het clubhuis is gedurende door het bestuur aan te wijzen uren voor de leden toegankelijk. Van deze regeling wordt aan de leden mededeling gedaan.
3. Het bestuur is bevoegd, één of meer voor gebruik van de leden bestemde lokalen van de vereniging, voor bijzondere doeleinden te reserveren. Bij gebruikmaking van deze bevoegdheid geschiedt daarvan tijdige mededeling aan de leden.
Artikel 18: Aansprakelijkheid van de leden
Ieder der leden is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging aangerichte schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroorzaakt te zijn door hem of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het tegendeel niet door de betrokkene(n) wordt aangetoond.
Artikel 19: Wedstrijden
1. De spelers zullen op een door het bestuur te bepalen wijze van hun opstelling en indeling in een van de teams in kennis worden gesteld. Bij verhindering is iedere speler verplicht tenminste 24 uur van tevoren dit onder opgaaf van reden te melden aan de leider, trainer of de aanvoerder van het desbetreffende team.
2. Bij wedstrijden zal zo mogelijk ieder team vergezeld zijn van een leider, aan te wijzen door of namens het bestuur. De leider is de eerst verantwoordelijke voor het gebeuren rond de wedstrijd. Hij of zij rapporteert onregelmatigheden aan het bestuur.
3. Leden die aan wedstrijden deelnemen dienen in de voorgeschreven kleding te verschijnen.
4. De spelers van een team zijn in beginsel gehouden tijdens wedstrijden te handelen volgens de aanwijzing van de aanvoerder en de leider.
5. Het bestuur is bevoegd namens de vereniging wedstrijden uit te schrijven en de vereniging of teams te doen inschrijven als deelneemster aan door andere personen georganiseerde wedstrijden.
Artikel 20: Clubblad
Het clubblad verschijnt 10 x per jaar. De inhoud en strekking van de opgenomen artikelen mogen het belang van de vereniging in het algemeen niet schaden. In de redactie zal een daartoe aangewezen bestuurslid plaatsnemen.
Artikel 21: Sponsoring
Het bestuur kan richtlijnen opstellen voor het aangaan van sponsorcontracten.
Artikel 22: Wijziging van het huishoudelijk reglement
1. Het huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet tenminste 14 dagen bedragen.
2. Tenminste 14 dagen voor de vergadering wordt gehouden, moet een afschrift van het voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage gelegd worden tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden . Bovendien wordt de voorgestelde wijziging van het huishoudelijk reglement tenminste 14 dagen voor de vergadering in het cluborgaan gepubliceerd en/of een afschrift hiervan aan alle leden toegezonden.
3. Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft tenminste 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen.
Artikel 23: Slotbepalingen
1. Ieder lid of commissie heeft zich te houden aan de bepalingen van dit reglement.
2. Na vaststelling van het reglement wordt zo spoedig mogelijk de tekst bekend gemaakt aan de leden. Dit huishoudelijk reglement en alle navolgende wijzigingen van dit reglement treden in werking na vaststelling door de algemene ledenvergadering en publicatie van het besluit in het clubblad.
Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van T.A.V.V. op 26 maart 2008.
Namens het bestuur van T.A.V.V.,
J. dos Santos J.C.M. van Veen
Voorzitter Secretaris